X
تبلیغات
دکتر وقردوست
جمعه 22 بهمن 1389 @ 07:19 ب.ظ

سبک زندگی سالم


سبک زندگی


سبک زندگی یک واژه برای توصیف روش و شیوه زندگی فرد است ، که در ابتدا توسط روانشناس اتریشی آلفرد آدلر  در سال 1929 ابداع شده است.

 A balance healthy lifestyle


به طور معمول  سبک زندگی  منعکس کننده نگرش فرد ، ارزش ها و یا جهان بینی است.

بنابراین سبک زندگی‌ای که مردم دارند بخشی از هویت آنهاست که می‌توان گفت مهم‌ترین منبع برای بررسی نوع نگاه و تفکرشان نسبت به مسائل ریز و درشت زندگی است .

علاقه‌مندی تک‌تک افراد جامعه به علم، هنر، خرید، دکوراسیون، روانشناسی، روابط دوستانه و فامیلی و  حتی طبیعت و نوع مصرف  و سرگرمی ها و طریقه لباس پوشیدن، مجموعه‌ای است که سبک زندگی‌شان را تشکیل می‌دهد.


نقش سبک زندگی در سلامتی


گزارش LaLonde نشان می دهد که به طور کلی مهمترین عوامل تعیین کننده تندرستی انسان چهار عامل هستند که  عبارتند از: بیولوژی انسان، محیط زیست ، سبک زندگی  و خدمات بهداشتی و درمانی .


 دارا بودن یـک سبک زندگـی خاص دلالت بر انتخاب آگاهـانه یا ناآگاهانه یک سری از رفتارها دارد.

رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی، بخش لاینفک سبـک زندگی افراد و تعییـن کننده سلامتی آنها اسـت . سبک زندگی ابعاد مختلفـی را در بر ‏مـی‌گیرد که برخی از آنها شـامل تغذیه، روابـط اجتماعـی- فعالـیت جنسـی و فعالیت جسمـی و استـرس است.

مردم می توانند سلامت خود را از طریق خواب کافی ، حفظ وزن مناسب،اجتناب از دخانیات و ارتباطات مناسب و ورزش و مدیریت استرس ارتقائ بدهند.


بعضی از قسمتهای سبک زندگی سالم عبارتند از :

  • ورزش Exercise


 ورزش منظم ، بخش مهمی از سبک زندگی سالم است. ورزش آئروبیک  برای قلب و بدن خوب است. یوگا تاثیر درمانی دارد و همچنین  به کاهش سطح استرس کمک می کند .  ورزش تای چی ،که قطب عالی هنرهای رزمی است و چی گونگ ورزشی مفید برای همگان است.هیچ ورزشی به اندازه تای چی به انسان آرامش نمی دهد.

انجام ورزش  برای تناسب اندام و سلامتی ضروری است.


 تاثیرات مثبت  ورزش:

    
* کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت
    
* بهبود ثبات مفصل

    * افزایش و بهبود دامنه ی حرکتی  

    * حفظ انعطاف پذیری
    * نگهداری و حفظ توده استخوانی

    * جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی
    
* بهبود روحیه و کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی
    
* افزایش اعتماد به نفس
    
* بهبود حافظه 
    
* کاهش استرس

  یک مطالعه نشان داده است که فقط 10 ٪ کاهش وزن افراد چاق  به کاهش فشار خون و  کلسترول کمک می کند  و طول عمر را افزایش دهد.


>>اگرپشت میز رایانه ،اداره،..هستیم هر30دقیقه بلندشویم وبنشینیم

>>دویدن آهسته، حافظه را بهبود می بخشد


>>پیاده روی تندمانع گرفتگی عروق است 
  • . خوب غذا خوردن
    خوردن یک رژیم غذایی سالم بخش دیگری از شیوه زندگی سالم است که نه تنها می تواند به کنترل وزن کمک کند ، همچنین می تواند سلامت  و کیفیت زندگی شما  را بهبود بخشد. شما می توانید بر اساس هرم مواد غذایی مقدار کالری و گروه های غذایی که در روز نیاز دارید را تعیین کنید.و با توجه به نوع اسیدی و باز بودن غذاها و نوع طبع خود غذاهایی را در هر وعده  روزانه انتخاب کنید که تعادل PHخون حفظ  شود.



>>  طبایع و مزاج ها


  برنامه لاغری(برنامه غذائی برای تناسب اندام) 


   9 اشتباه مهم در عادات تغذیه‌ای>>


<<غذاهای ناسازگارباهم که نبایدهمزمان استفاده شود

  •      مدیریت استرس موثر بخش مهمی از سبک زندگی سالم است. عدم مدیریت استرس موثر می تواند به بدن ما و بر رابطه ما با دیگران آسیب بزند. استرس همچنین می تواند به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل منجر شود.

<<ماشین استرس باسرعت 7000 کیلومتر درساعت درحال عبورازبزرگراه


موج کلمه الله درمانگراست یامن اسمه دواء


ا>>استرس یعنی کمبودویتامین ب دربدن


>>استرس قاتل قلب است روغن زیتون بابو غضب راخاموش میکند 


  •       نمی توانید زندگی سالم داشته باشید اگر شما افسرده و غمگین باشید.برای رسیدن به زندگی شاد بایدبه دنبال سعادت و خوشبختی خود باشید و کارهایی را که به شماانگیزه می دهند را انجام دهید.

>>افسردگی عامل افت سیستم دفاعی بدن است


<<انرژی شعر درمان اضطراب وافسردگی


  •      گزینه های طب آلترناتیو Alternative health مانند یوگا  و تایچی - طب گیاهی ، غذا درمانی -مدیتیشن ، آیورودا ، بازتاب درمانی ، آروماتراپی ، و غیره ، می تواند به  شما کمک کند که سبک زندگی سالم داشته باشید.
<<فرهنگ عمومی داروشناسی وبرخی غذاهای جایگزین دارو
  •      خواب خوب ، داشتن چشم انداز مثبت در مورد زندگی و داشتن یک زندگی متعادل نیز اجزای ضروری یک زندگی سالم هستند.

      اگر برای مدت زمانی بدون خواب  باشید  ، تمام حیطه های زندگی شما  در نهایت متاثر می شود. اگربی خوابی را تبدیل به یک الگوی منظم در زندگی کنید ، سلامت خود را به مخاطره می اندازید و  عملکرد کلی خود را کاهش می دهید. این در نهایت می تواند  درتمام حیطه های  زندگی شما ،   هم شخصی و همچنین حرفه ای تاثیر گذار باشد.


 <<خواب زیاد نیز مانند خواب کم مضر است ‌


ازساعت 23به بعدنخوابیدن وروزخوابیدن کلسیم بدن راازبین می برد<<


>>خواب کافی راهکاری ساده برای زیباترشدن


سازمان جهانی بهداشت و سبک زندگی


در دهه گـذشته سازمان بهـداشت ‏جهانی به میزان زیادی بر اهمیت سبک زندگـی سالم تأکید نموده است . یکی از ‏اهداف تعیین شده سازمان جهانی تا سال 2020 ارتقـاء سبک زندگـی سالـم در افـراد است کـه براسـاس آن تمامی کشورهـا باید تا سال 2020 ‏فعالانه راهبردهایی را که در بهبود زندگی فردی و اجتماعی مؤثر هستند در دستور کار خود قرار دهنـد و عواملـی که بـه سلامتـی افـراد آسیـب ‏مـی‌رسانند مثل فعالـیت‌های فیزیکی نامنـاسب، تغـذیه غلط، روابـط فـردی معیوب، استفـاده از مواد مخـدر و رابطه جنسی غیر ایمن را کاهـش ‏دهنـد .



سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مربوط به "سبک زندگی" در جهان تا سال 2015 دوبرابر خواهد شد، مگر ان که تلاش همه‌‌جانبه‌ای برای مقابله با آن  به عمل آید.


در راس فهرست این بیماری‌ها بیماری‌های قلبی-عروقی، عمدتا سکته قلبی و مغزی، سرطان، بیماری مزمن تنفسی، دیابت و چاقی قرار دارند.


اکثریت وسیعی از این موارد ناشی از شمار کوچکی از عوامل خطرساز شناخته‌شده و قابل پیشگیری هستند.Who می گوید  3 مورد از مهمترین این عوامل خطر ساز قابل پیشگیری رژیم غذایی ناسالم، بی‌حرکتی جسمی و  و مصرف دخانیات است.


روزنامه مردم سالاری:موادغذائی گرم وخشک وسبوس دارمانع بیماری قلبی


اومی  رویکردی  "همه جامعه" را در پیشگیری از این بیماری‌ها  دخیل می داند و پیشنهاد می‌کند: "همه بخش‌ها از دولت تا شرکت‌های خصوصی، جامعه مدنی  و اجتماعات باید در این زمینه همگام با یکدیگر کار کنند."

وزیران بهداشت کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس  رهبران ملی را ترغیب کردند تا به عنوان سرمشق‌هایی برای سبک‌ زندگی سالم از جمله برای تشویق مردم به خوردن غذاهای مغذی محلی درآیند.

>>مردم ، ثروت اصلی هستند


آنها همچنین خواستار اتخاذ راهبردهایی بهتر برای کاهش بیماری‌های غیرواگیردار شدند.

WHO می‌گوید تقویت خدمات بهداشتی -درمانی که به خاطر بار فزاینده بیماری‌های غیرواگیردار تحت فشار هستند، نیز بخشی از رویکرد دخالت "همه جامعه" است.


سبک زندگی سالم به دگرگونی ژنتیک می‌‌انجامد


پژوهشگران می‌گویند تغییرات فراگیر در سبک زندگی از جمله رژیم غذایی بهتر و ورزش بیشتر نه تنها می‌تواند به بهبود وضعیت جسمی بینجامد

بلکه ممکن است تغییرات تاثیرگذاری در سطح ژنتیکی ایجاد کند.


سبک زندگی صحیح پیش از دوران بارداری


اگر قصد دارید که بچه‌ای را به خانواده‌تان اضافه‌ کنید، مهم این است که "پیش" از باردار شدن سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

 این توصیه‌ها در این راه به شما کمک می‌کند:

  •  به ملاقات دکترتان بروید تا سوال‌های‌تان را از او بپرسید و از هر خطر بالقوه‌ای آگاه شوید.
  •  رژیم غذایی سالمی بخورید و به طور مرتب ورزش کنید.
  •  اطمینان حاصل کنید که اضافه وزن ندارید.
  •  روزانه مولتی‌ویتامین‌ حاوی اسید‌فولیک مصرف کنید.
  •  از مصرف الکل، سیگار و مواد روانگردان غیرمجاز خودداری کنید.
  •  اگر مشکلات بهداشتی مزمن دارید (مثلا دیابت یا فشار خون بالا) سعی کنید پیش از بارداری آنها را تحت کنترل درآورید. با دکترتان در مورد اینکه درمان بیماری‌تان در دوران حاملگی چه تفاوت‌هایی می‌کند، مشورت کنید.

غذاهای حاوی ویتامین ب 12(خون ساز)سدی دربرابرسقط جنین>>


>>اگرطبع ماسردوتراست مراقب غذای خودباشیم تابه فرزندآسیب نرسد


>>کمبود ویتامین 12B با نقایص مادرزادی مرتبط است


>>مادری شاداب، کودکی سالم    بارعایت هرم غذائی دوره بارداری



نتیجه گیری:


پس به طور کلی ، یک فرد سالم سیگار نمی کشد ،  وزن مناسب دارد ، تغذیه ای سالم دارد و   ورزش می کند. ساده به نظر میرسد ، ساده نیست؟


پس چرا بیشتر مردم سبک زندگی سالم ندارند؟


درایران60%دانشجویان مبتلا به افسردگی هستند واین پیش زمینه ..



. نوددرصدایرانیان کمبودکلسیم دارند کمبودآن عامل تشنج است


۵ گام تا رسیدن به سبک زندگی سالم


۱-فوت و فن برای زندگی سالم  ایجاد تغییرات کوچک است... برداشتن گام های بیشتر . شما می توانید شروع به  یک زندگی سالم کنید بدون تغییرات شدید.

در واقع ، تغییرات شدید تقریبا همیشه به شکست منجر می شود.ولی تغییرات کوچک ما را به سمت جایزه های بزرگ هدایت می کنند که مشوق ما برای در پیش گرفتن سبک زندگی سالم است

اعصاب ما عادت پذیرند<<


  ۲-یک زندگی سالم نیاز به نظم و انضباط دارد.  چیزهایی که  برای شما و عزیزانتان خوب است را انتخاب کنید و  متعهد شوید به انجام آنچه  برای جسم ، ذهن و روح و روان تان خوب است.



۳- سبک زندگی سالم شامل مراقبت از بهداشت و سلامت جسمی ، ذهنی و روانی

است. ما باید خود را با دانش مناسب تجهیز کنیم که تضمین می کند که ما  می توانیم نتیجه ای را که خواهان آنیم کسب کنیم.


۴-جنبه های جسمی ، ذهنی و روحی-روانی زندگی شما درهم بافته و تنیده شد ه اند. برای اینکه شاد و سالم باشید ، شما نیاز دارید  که همه این جنبه های زندگی خود را متعادل نگه دارید.


 ۵- باید کارهایی را که  به طور مرتب انجام می دهید را بررسی کنید ، تا از درستی آنها مطمئن شوید. اگر چیزی درست نیست ، شما می توانید هر گونه تغییر مورد نیاز را  در جهت رسیدن به هدف  اعمال کنید.  وقتی این همیشه در ذهنمان باشد رسیدن به سبک زندگی سالم دست یافتنی است.


تعادل و شیوه زندگی سالم در نهایت می تواند به زندگی شاد و معنی دار منجر شود.


منابع:

زیتون

ویکی پدیا

همشهری آنلاین

/www.pezeshki.net/fa/


نجات آب کشاورزی